Isnin, 22 Jun 2009

Home » » Melepak dan buang masa

Melepak dan buang masa






GEJALA LEPAK DIKALANGAN REMAJA DAN WARGA TUA ADALAH FENOMENA BIASA DALAM MASYARAKAT KITA HARI INI.JIKA REMAJA BIASA MENGERUMUNI KAWASAN KOMPLEKS BELI BELAH,GOLONGAN YANG DEWASA PULA MELEPAK DI KEDAI KEDAI KOPI ATAU KEDAI MAKAN.
KEADAAN ITU SECARA LANGSUNG MENUNJUKKAN KECACATAN YANG BERLAKU DALAM MASYARAKAT SEKARANG KERANA REMAJA SEPATUTNYA SIBUK MENDALAMI ILMU,MANAKALA GOLONGAN DEWASA MEMENUHI TANGGUNGJAWAB BERSAMA KELUARGA.
DALAM 1 HADIS MENCERITAKAN BAHAWA RASULULLAH SAW PERNAH PADA SUATU HARI MELEWATI JALAN,AKHIRNYA BAGINDA SAW TERSEREMPAK DENGAN SAHABAT YANG ASYIK DUDUK BERBUAL BUAL DAN MELEPAK DITEPI JALAN.MELIHAT KELAKUAN KELAKUAN MEREKA ITU,LALU RASULULLAH SAW BERKATA "jangan kamu sekalian berbual dan melepak ditepi jalan". lalu mereka pun menjawab "wahai rasulullah saw,bagaimana mungkin kami dapat meninggalkan tabiat ini kerana hanya disini sajalah kami dapat bercakap cakap dan berbual bual sesama sendiri' . kemudian,baginda memberi pilihan atau jalan keluar daripada tabiat itu dengan berkata "jika kalian semua tidak mampu meninggalkan tabiat sedemikian,maka hendaklah kamu tunaikan hak hak jalan"lalu mereka pun berkata "apakah hak hak jalan itu ya rasulullah". baginda pun menjawab "jagalah pandangan pandagan kamu,elakkan diri daripada menganggu orang lain,menjawab salam,dan menyeru kepada kebaikan serta mencegah kemungkaran"(HADIS BUKHARI DAN MUSLIM)
JELASLAH AMALAN BERBUAL DAN MELEPAK SUDAH MENJADI SATU KEBIASAAN DIKALANGAN KALANGAN SAHABAT SEHINGGA MEREKA SUKAR UNTUK MENGIKIS TABIAT SEDEMIKIAN.DAPAT KITA SIMPULKAN BAHAWA AGENDA UTAMA RASULULLAH SAW IALAH UNTUK MEMPERBETULKAN AKHLAK YANG BURUK DAN KEJI

DAN DIRIWAYATKAN OLEH IMAM AHMAD YANG BERMAKSUD AKU DIUTUSKAN UNTUK MEMYEMPURNAKAN KEMULIAAN AKHLAK YANG TERBAIK,MAKA SUDAH TENTU RASULULLAH SAW BERTINDAK UN TUK MENGUBAH KEBIASAAN NEGATIF SUPAYA IA TIDAK MEMBARAH DALAM MASYARAKAT ISLAM PADA KETIKA ITU.
PADA MASA YANG SAMA,RASULULLAH SAW TIDAK KETINGGALAN MEMBERIKAN BEBERAPA LANGKAH ALTERNATIF KEPADA SAHABAT SUPAYA MEREKA MAMPU MENGEKANG TABIAT KEBIASAAN MELEPAK DAN BERBUAL YANG HANYA MEMBUANG MASA.PERKARA PERTAMA YANG DIANJURKAN RASULULLAH SAW IALAH MENJAGAI SETIAP PANDANGAN DARIPADA PERKARA YANG BOLEH MEMBANGKITKAN NAFSU SYAHWAT,SEKALIGUS MENDATANGKAN DOSA.DENGAN KATA LAIN,PANDANGAN MATA ADALAH DITEGAH SAMA SEKALI UNTUK MELIHAT PERKARA YANG DILARANG SEPERTI AURAT ATAU MEMANDANG WANITA AJNABI LAMA LAMA.
RASULULLAH SAW PERNAH MEMBERI PERINGATAN SESIAPA YANG TERPANDANG SEORANG WANITA SECARA KEBETULAN PADA KALI PERTAMA,MAKA ITU ADALAH NIKMAT DARI ALLAH SWT SEBALIKNYA,JIKA IA MEMANDANG BUAT KALI KEDUA DISERTAI PULA DENGAN GEJOLAK NAFSU YANG MEMBANGKITKAN IA KEARAH KEJAHATAN MAKA PERBUATAN MENDATANGKAN DOSA DAN KESEKSAAN API NERAKA.
ADAB ADAB PERGAULAN KE 2,YANG AKAN MENJAMIN KEHARMONIAN SESEBUAH MASYARAKAT IALAH SESEORANG YANG BERBUAL DITEPI TEPI JALAN ITU TIDAK BOLEH MENGANGGU GUGAT ORANG LAIN DARI SEGI PERASAAN SERTA FIZIKALNYA.
RASULULLAH SAW PERNAH MENEGASKAN ANTARA CIRI CIRI MUSLIM YANG BAIK DALAM SABDANYA YANG BERMAKSUD seorang muslim yang baik ialah orang yang diselilingnya berasa selamat daripada kelakuan lidah dan tangannya,seorang mukmin yang baik ialah orang yang disekelilingnya berasa aman terhadap diri dan harta benda mereka sendiri,dan seorang yang berubah dengan sebenarnya ialah seorang yang meninggalkan perbuatan perbuatan keji lalu menjauhinya
ORANG ORANG ISLAM DITEGAH SAMA SEKALI DARIPADA MELEPAK DAN BERBORAK DITEPI TEPI JALAN HINGGA MENYEBABKAN GANGGUAN ORANG LAIN TERUTAMA APABILA IA MENYEKAT LALUAN ORANG RAMAI ATAU BERLAKU AKSI AKSI MENGODA ATAU MENGURAT ATAU MENGACAU GOLONGAN GOLONGFAN WANITA YANG MELINTASI KAWASAN TERSEBUT,PENDEK KATA,SEGALA JENIS GANGGUAN SAMAADA SECARA ZAHIR MAHUPUN BATIN YANG BOLEH MENJEJASKAN KEHARMONIAN DAN KETENTERAMAN AWAM ADALAH DITEGAH SAMA SEKALI DALAM ISLAM.
ADAB SETERUSNYA YANG DIIKTIRAF ISLAM SEBAGAI LAMBANG SILATURAHIM SESAMA MANUSIA IALAH MENJAWAB SALAM ATAU MEMBERI SALAM.MENURUT ISLAM,HUKUM MEMBERI SALAM ADALAH SUNAT SEMENTARA DENGAN MENJAWAB SALAM YANG DIBERI HUKUMNYA ADALAH WAJIB.JUSTERU,APABILA SESEORANG YANG SEDANG BERBICARA ATAU BERBUAL DITEPI JALAN,TIBA TIBA ADEA MENDENGAR UACAPAN SALAM,MAKA WAJIB LAH MENJAWAB SALAM ITU,PERINTAH INI SESUAI DENGAN FIRMAN ALLAH YANG BERMAKSUD DAN APABILA KAMU DIBERIKAN PENGHORMATAN DENGAN SESUATU UCAPAN HORMAT SEPERTI MEMBERI SALAM,MAKA BALASLAH PENGHORMATAN ITU DENGAN LEBIH BAIK DARIPADANYA,ATAU BALASLAH IA DENGAN CARA YANG SAMA,SESUNGGUHNYA ALLAH SENTIASA MENGHITUNG AKAN TIAP TIAP SESUATU(SURAH AN NISA' AYAT 86).ISLAM AMAT MENGANJURKAN UMAT UMATNYA SENTIASA MENGUCAPKAN DAN MEMBERI SALAM ANTARA SATU SAMA LAIN,SEBENARNYA UCAPAN SALAM ITU SENDIRI MEMBERI AKAN MAKNA KEDAMAIAN DAN KEAMANAN SEJAGAT UNTUK UMAT MANUSIA.DENGAN ITU,TERJALINLAH HUBUNGAN YANG AKRAB SESAMA MUSLIM DENGAN SALING BERTANYA KHABAR,BERTUKAR PENDAPAT DAN PANDANGAN DISAMPING TABIAT SEUMPAMANYA ITU MENYISIHKAN JAUH SEGALA BENTUK PERBUATAN PERBUATAN MEMBANGKITKAN PERASAAN YANG BOLEH MEMECAHBELAHKAN KESATUAN UMMAH.
AKHIRNYA,ADAB ADAB PERGAULAN KE 4,YANG MENJADI TONGGAK UTAMA ISLAM IALAH MENYERU KEPADA KEBAIKAN DAN MENCEGAH KEMUNGKARAN ,JUSTERU,JIKA BERLAKUNYA SEBARANG PERKARA NEGATIF YANG BERCANGGAH DENGAN ISLAM DAN ETIKA ETIKA MASYARAKAT SEPERTI,BERJUDI,MENGHISAP DADAH,MINUM ARAK,DAN SEBAGAINYA DITEPI JALAN,MAKA KITA DITUNTUT UNTUK MENCEGAH KEMUNGKARAN TERSEBUT.BEGITU JUGA,AMALAN AMALAN KEBAIKAN HENDAKLAH DISAMPAIKAN JUGA KEPADA GOLONGAN YANG BERBORAK DAN MELEPAK SEPERTI MENASIHATI KEARAH KEBAIKAN,BERSAMA MENUNAIKAN SOLAT FARDHU BERJEMAAH DIMASJID,MEMBABITKAN DIRI DALAM AKTIVITI AKTIVITI KEMASYARAKATAN.RASULULLAH SAW PERNAH BERSABDA YANG BERMAKSUD SESIAPA YANG MENGAJAK KEPADA KEARAH KEBAIKAN,MAKA DIA SUDAH MENDAPAT PAHALA SEPERTI PAHALA ORANG YANG MENGERJAKANNYA DENGAN TIDAK DIKURANGI PAHALKA SEDIKIT JUA PUN.SEBALIKNYA,SESIAPA YANG MENGAJAK KEARAH KEMUNGKARAN,MAKA DIA AKAN TANGGUNGI AKAN DOSA,SEPERTI ORANG YANG MENGERJAKANNYA DENGAN TIDAK DIKURANGI AKAN DOSA SEDIKIT JUA PUN
KONSEP AMAR MAKRUF DAN NAHI MUNGKAR SEWAJARNYA DIHIDUPKAN DALAM PENGHAYATAN KOMUNITI ISLAM KINI SUPAYA GEJALA GEJALA SOSIAL YANG MEMUDHARATKAN MAMPU DIKIKISKAN DISAMPING MASYARAKAT MASYARAKAT DAPAT MENIKMATI KEHARMONIAN DAN KESEJAHTERAAN HIDUP DIDUNIA MAHUPUN DIAKHIRAT.

Related Posts by Categories



0 ulasan: