Sabtu, 1 Mei 2010

Home » » kaitan pemakanan dan anemia

kaitan pemakanan dan anemia

masalah kurang darah atau anemia kerap berlaku dikalangan wanita ,kanak kanakdan juga orang dewasa khususnya bagi mereka yang tinggal diluar bandar . menurut hasil kajian kajian yang telah dilakukan , kadar kajian kurang darah (anemia) dikalangan wanita hamil dikawasan luar bandar melebihi 50%.

mungkin ramai yang tidak menyedari kaitan pemakanan dengan penyakit ini.masalah pengambilan makanan yang tidak seimbang merupakan salah satu punca penyakit anemia ini berlaku.kekurangan zat vitamin dan zat logam , khususnya zat besi menjadi penyebab kekurangan darah.
ini adalah kerana,untuk membina darah , kita memerlukan sumber makanan yang penting khususnya zat protein yang diperolehi dari pada makanan seperti daging,ayam,ikan ,sayur sayuran dan biji bijian.zat logam khususnya besi sangat penting untuk mebina darah,ini boleh diperoleh dalam makanan seperti sayur sayuran,ikan,hati atau limpa.jika sesorang itu tidak dapat sumber makanan yang diperlukan untuk membina darah,sudah pasti ia akan mengalami masalah kurang darah seperti yang dinyatakan diatas.

Related Posts by Categories



1 ulasan:

Nava Kishnan berkata... [Reply to comment]

ya, agree on kurang darah because I use too. You feel very tired and pening. Kerang is one food although some stay away is a great food for kurang darah.