Isnin, 20 Disember 2010

Home » » kelebihan surah al jaathiyah

kelebihan surah al jaathiyah


surah al jaathiyah adalah merupakan surah yg ke 45 didalam al quran,mengandungi 37 ayat,diturunkan dimakkah.
al jaathiyah yg beerti bertelut,menerangkan setiap manusia akan bertelut dalam keadaan sentiasa cemas pada hari kiamat ketika menunggu suratan amalannya disampaikan.surat amalan itu akan menentukan samaada ia akan masuk syurga atau dihumbankan kedalam neraka.
surah tersebut menjelaskan bahawa pada langit dan bumi serta segala isinya dan juga pada kejadian diri manusia itu sendiri terdapat tanda tanda yg membuktikan keesaan allah,kekuasaannya,kebijaksanaannya serta keluasan rahmatnya bagi mereka yang mahu berfikir.
manusia yg menolak keterangan allah swt didalam al quran akan menerima akibat seburuk buruknya,mereka yg mengamalkan amal soleh akan menerima balasan nikmat dan kebaikan,manakala yg menentang hukum hukum allah akan menerima balasan mereka.
diterangkan juga peristiwa yang akan berlaku pada hari akhirat termasuk balasan baik terhadap orang yang beriman dan balasan buruk yakni neraka bagi mereka yang kufur engkar.
surah al jaathiyah adalah satu dari 7 surah sederet didalam al quran yang dimulai dengan haa miim , pada hari kiamat nanti surah ini akan berusaha agar mereka yg membaca dan menghayati surah ini tidak akan dimasukkan keneraka jahanam.
sesungguhnya saat kematian adalah suatu saat yang amat menyakitkan dan mencemaskan,diibaratkan seperti panah ditarik songsang daripada daging kita,haus yang tanggung tidak hilang oleh selautan air
maksudnya
puji syukur kepada allah yg telah melimpahkan kenikmatannya kepada kami ,para wali,dan kepada orang pilihannya,kami dijauhkan dari segala macam godaan sehingga kita termasuk orang beruntung dan kami bersyukur atas kurnia dan kenikmatannya yg sempurna dan paling besar , yakni islam!!!.

sesungguhnya islam adalah agama pertama dan terakhir maka sudah seharusnya kita mensyukuri nikmat islam itu setiap saat.apalagi kita dengan segala kekurangannya ,tidak bakal bisa menghitung nikmat islam.maka berusahalah mengetahui hakikatnya.
firman allah swt didalam surah asy syura ayat 52 yang berbunyi 
maksudnya
..sebelumya kamu tidaklah mengetahui apakah al kitab yakni al quran dan tidak pula mengetahui apakah iman itu...

Related Posts by Categories



0 ulasan: