Jumaat, 11 November 2011

Home » » apa itu ruqyah ?

apa itu ruqyah ?

Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran Aya-ayat Suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya; dan (sebaliknya) Al-Quran tidak menambahkan orang-orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) melainkan kerugian jua. (al israk 82)

   rukyah suatu perkataan yang datangnya dari bahasa arab iaitu rukkah. dalam konteks ajaran islam,rukyah ini kalau kita terjemah dalam bahasa mudah ialah jampi ataupun mentera.ertinya sesuatu yang di baca,yang dilafaz,yang diucap.persoalannya,adakah rukyah ini diharuskan dalam al quran?balik kepada agama kita iaitu islam ,bahawa rasulullah saw memang telah menunjukkan suatu jalan kepada kita,bahawa rukyah pada asalnya harus dalam syariat allah tetapi kalau tak kena pada caranya ,maka  akan jadi haram,boleh membawa kepada syirik,tapi asalnya rukyah ini dibolehkan dalam islam,bahkan kalangan kalangan ulama kita ini yang muktabar,umpama sebagai contohnya kita ambil pandangan yang dikemukakan oleh alim besar kita bernama al hafir ibnu hajjar al kalani menyatakan bahawa rukyah boleh dan memang wajar diamalkan jika menepati 3 syarat :

1.dilakukan dengan melalui ayat ayat allah swt..ayat al quran atau dibacakan nama nama allah ..umpamanya ya halim..ya ghaffar ataupun sifat sifat allah ..allah sifatnya maha pengasih,maha penyayang,maha berkuasa...maknanya dibacakan nama nama allah dengan ayat ayatnya itu dibolehkan...

adapun syarat yang ke 2 ialah ..dalam hal ini saya ingin menyebutkan bahawa imam syafie pernah ditanya oleh anak muridnya dengan katanya "bagaimana pendapat tuan guru tentang rukyah ini iaitu jampi mentera berasaskan al quran?" kata imam syafie "tidak mengapa dilakukan rukyah dengan nusuri kitab kitab allah atau sesuatu yang berbentuk zikir kepada allah"...jadi ulama besar imam syafie membenarkan,begitu juga imam nawawi juga berkata demikian.dalam hal ini imam nawawi pernah berkata bahawa "adapun rukyah yang dilakukan dengan perintah perintah allah maka ia tidak dilarang sama sekali bahkan ia suatu yang amat baik untuk diamalkan.

itu syarat pertama,syarat pertama ialah dengan mengunakan ayat ayat allah,jadi secara logiknya kalau dah keluar ayat ayat yang merapu maka ia tertolak secara langsung daripada apa yang diajarkan oleh agama.
manakala syarat yang ke 2,ada 3 syarat,syarat yang ke 2 nya ialah diucapkan dengan mengunakan bahasa arab dengan maknanya sekali dan dilarang mengunakan lafaz lafaz yang tidak difahami atau bacaan bacaan mentera yang karut marut ..jadi maknanya mempertahankan dalam bahasa arab dalam jampi ini sesuatu yang dituntut agama ...seorang ulama al imam al khatabi pernah berkata bahawa "ada makruh bahkan boleh membawa kepada haram kalau digunakan perkataan lain dalam bahasa arab dalam jampi mentera itu" ..ini pandangan al khatabi,kerana kebimbangan kata beliau membawa kepada kekufuran .

syarat ke3 nya ialah dengan kita menyakini bahawa rukyah itu bukanlah segala galanya tetapi allah segala galanya..kita hanya melalui perantara ..itu yang harus kita faham

Related Posts by Categories



0 ulasan: