Sabtu, 31 Disember 2011

Home » » selamat menyambut tahun 2012

selamat menyambut tahun 2012

kurang 24 jam je lagi , seluruh masyarakat dunia akan menyambut ketibaan tahun 2012 dan tanpa kita sedari juga tahun 2011 akan meninggalkan kita.ini bermakna usia kita semakin meningkat dan terus meningkat setiap tahun.begitulah kata pepatah masa itu diibaratkan seperti pedang,jika kita tidak uruskan dengan baik nescaya pedang itu akan memotong kita.

oleh kerana begitu penting masa ,adalah seharusnya dan sewajarnya patut kita gunakan dengan sebaik baiknya kerana masa itu tidak akan menunggu kita dan pasti juga masa itu tidak akan dikembalikan kepada kita.begitu juga halnya masa muda kita tidak akan dikembali kan semula jika kita kini dipanjat diusia tua dan begitu pula masa sihat dan masa lapang juga sudah pasti tidak akan dikembalikan semula.

dalam hal ini rasulullah junjungan besar nabi muhammad shalwatullahi wassalam pernah bersabda Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara. Masa muda sebelum masa tua, masa sihat sebelum masa sakit, masa lapang sebelum masa sempit dan masa senang sebelum masa susah dan masa hidup sebelum masa mati.

sempena ketibaan tahun 2012 ini , saya menyeru mari lah kita bersama sama bermuhasabah pada diri diri kita , apakah masa yang telah di beri tuhan ini kita gunakan dengan sebaik baiknya ataupun tidak ? adakah masa yang telah diberikan tuhan ini kita melalui nya dengan kebenaran atau masih lagi bergelumang dengan duri duri kemaksiatan

firman allah dalam surah al asr yang berbunyi

Related Posts by Categories



0 ulasan: